Träna inte för mycket

Alla vet att måttlig träning är bra för kroppen och välmåendet. Men det gäller inte i hur hög utsträckning som helst. Tränar man för mycket riskerar man att dra på sig skador som ibland kan vara allvarliga. Håll utkik efter dessa tecken för att säkerställa att du inte tränar för mycket:

Evig träningsvärk

Att ha träningsvärk efter ett hårt pass är fullt normalt. Men när den inte går över efter fyra dygn finns det skäl att ana oråd. Det här är ett tecken på att dina muskler inte återhämtar sig som de ska och att du kan behöva ta en längre paus från träningen.

Sömnvanor

Alldeles för mycket träning kan förändra dina sömnvanor. Tränar du alldeles för mycket kan kroppen tolka det som stress, något som gör att stresshormoner börjar produceras. Det här kan leda till att du inte kan sova om nätterna, men det kan också leda till att du sover och sover utan att riktigt känna dig utvilad.

Märker man förändrade sömnvanor i samband med hård träning finns det anledning att börja ändra på sina vanor. Den bästa lösningen är troligtvis att vila, äta nyttig mat och vara borta från träningen i någon vecka eller två.

Försämrat immunförsvar

Både ett försämrat immunförsvar och förändrade sömnvanor (som nämnt ovan) kan ha många olika orsaker. I samband med väldigt hård träning finns det anledning att dra ner på det om man lider av dessa besvär.

Medan måttlig träning kan bygga upp immunförsvaret, kan alldeles för hård träning göra det motsatta. Vila och fundera på att utöka ditt intag av D- och A-vitmainer. Även glutamin är bra att få i sig.

Var alltid försiktig med träningen – men tappa inte humöret. Kämpa hårt när du väl tränar, men se till att sköta på kost och sömn på ett bra sätt. Annars kan din träning få motsatta effekter.

Post Author: jonbar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *